A város alatt
Az In Darkness egy lengyel-német-francia-kanadai háborús filmdráma az elismert Agnieszka Holland rendezésében, amely igaz történeten alapszik. A film ugyancsak egy hihetetlen történet a nők, férfiak és gyerekek túléléséről 14 hónapon keresztül, arról, hogy hogyan próbálják elkerülni a halált miközben a veszély egyre csak nő. Megtörtént események alapján.
Náci megszállás alatt lévő lengyel város, Lvov, 1943: a gyenge vadászik a még gyengébbre, a szegény lop a kevésbé szegénytől. Senkiben sem lehet bízni. Leopold Socha csatornamunkás és kisstílű tolvaj küzd, hogy előteremtse a megélhetést feleségének és lányának. Barátja, Bortnik, jómódú ukrán hivatalnok, egy jobb élet ígéretét lebegteti a szeme előtt: Sochának annyit kell tennie, hogy segít felkutatni a csatornában megbúvó zsidókat. Végül is senki sem ismeri úgy a rendszert, mint Socha, aki lopott holmijai rejtekhelyéül használja a csatornákat. Nemsokára Socha egy csapat zsidóra lel, akik a gettó felszámolása elől menekültek a csatornába. Pénzt ajánlanak Sochának, hogy megvédje őket. Habár tudja, hogy haladéktalan kivégzés vár rá, ha ez kiderül, a könnyen jött pénz meggyőzi és megállapodnak.
A csoport egyik tagja, Mundek Margulies, egy szélhámos, aki erős bátorságát könnyed viselkedés mögé rejti, egyáltalán nem bízik Sochában. Azonban, mikor a nácik lecsapnak, Socha segít a zsidóknak, beleértbe két fiatal gyermeket, hogy a csatornában elbújhassanak. Socha megpróbáltatása még csak a kezdet, mivel meg kell próbálni egy lépéssel mindig előrébb járnia Bortnik előtt, akinek egyre nő a gyanúja, hogy Socha zsidókat rejteget. Nem telik sok időbe mire a kötéltánc csatába torkollik. A gyanúsítás, miszerint intenzív élet folyik a csatornában, egyre veszélyesebbé válik. Socha mérlegre teszi az így keresett pénzt és a halálos fenyegetést saját magára és családja számára. A nyomás alatt megtörve, elhagyja a zsidókat. Azonban a körülmények közbeszólnak. Socha megmenti Mundek életét azzal, hogy segít megölni egy német katonát. Majd szembesülve a két elveszett gyermekkel, akik a csatornában lődörögnek, rájön, hogy nem tudja magukra hagyni ezeket az embereket. Socha és a zsidó csapat megpróbáltatásai könyörtelenek. A csatornában egy nő életet ad gyermekének, melynek tragikus következményei lesznek. Mundek mindent elsöprő szerelembe esik egy fiatal és bátor lánnyal, Klara-val, és egy vakmerő vállalkozásra adja a fejét: be akar menni a sötétség szívébe, a Janowska koncentrációs táborba, hogy megmentse a húgát. Meggyőzi Sochát, hogy segítsen neki bejutni majd elmenekülni a táborból, ezzel buzdítva a csatornamunkást, hogy még nagyobb rizikót vállaljon.
A zsidók pénze elfogy. De már nincs visszaút. Socha a saját pénzén vesz nekik élelmet, egyik üregből a másikba költözteti őket és védi őket, ahogy a háború folytatódik, és Bortnik egyre közelebb kerül ahhoz, hogy felfedje Socha titkát. Aztán katasztrófa történik. Könyörtelen áradások töltik meg a csatornákat. Bortnik rájön, hogy barátja valóban elárulta őt. Ezzel Sochának egy végső, könyörtelen bátorságpróbával kell szembenéznie.
A rendező megjegyzései:
A Holokauszt sok új történetet hozott napvilágra könyvek és filmek formájában. Joggal kérdezhetjük, hogy lehet-e újat mondani erről a témáról. Ám véleményem szerint a fő rejtély még mindig nem került feltárásra. Hogyan lehetett ezt a bűncselekményt (amely továbbra is jelen van Ruandától Boszniáig) elkövetni? Hol volt az emberiség eközben? Hol volt Isten? Ezek a cselekmények és történések egyedülállóak a történelemben vagy egy sötét, belső titok jött napvilágra az ember természetéről? A történetek felfedezése ebből az időszakból elénk tárja a számos emberi végzetet és kalandot, méghozzá különféle bonyodalmakkal és drámával teletűzdelve, és olyan személyiségekkel, akiknek bonyolult erkölcsi és emberi döntéseket kell hozniuk megmutatva az emberi természet jobbik és rosszabbik felét egyaránt.
Az egyik ilyet történet Leopold Socha-é és a zsidó csoporté, akik a lvovi gettóból jöttek, majd a város csatornáiban bújtak el. A főhősnek két arca van: látszólag egy jó családapa, de ugyanakkor egy tolvaj és csaló, vallásos és erkölcstelen, talán egy átlagos ember, aki rettenetes korszakban él. A történet alatt Socha több ízben is emberségesebbé válik. Semmi könnyedség vagy szentimentalitás nincs ebben az útban, amit megtesz. Ezért olyan káprázatos; ezért tudjuk elkísérni ezen az úton.
A zsidó csoport sem angyalokból áll, akiket megment. A félelem, a szörnyű körülmények, a saját önzésük teszi őket összetetté és bonyolulttá, néha kibírhatatlan emberi lényekké. De igaziak és életben vannak, és a hibáik annál jobban feljogosítják őket az életre, mint bármely másik idealizált áldozatot.
Tetszett a történet, láttam benne, a karakterekben és a forgatókönyvben a fantáziát. A legnagyobb és legizgalmasabb kihívás számomra, mint filmkészítő számára, a sötétség volt. A sötétben, büdösben, nedvességben és kirekesztésben élnek több mint egy évig. Tudtuk, hogy ki kellett fejeznünk, fel kellett fedeznünk ezt a földalatti világot különlegesen, valósághűen, emberien és bensőségesen. Azt akartuk, hogy a nézők úgy érezzék, mintha ott lennének velük. És fenn akartuk tartani a feszültséget, hogy a néző lassan a történetbe kapcsolódjon. A film dinamikája a két világ egymásba fonódásán alapszik, Socha és Mundek világáé. Ez a két világ válik eggyé, amelyben együtt kell dolgozniuk a túlélésért.