The Babadook
Már a magyar mozikban is borzolja az idegeket az utóbbi évek egyik legkiválóbb pszichológiai horrorja. Az ausztrál The Babadook kétségtelenül a műfaj legnemesebb hagyományaihoz nyúl vissza – meglehet, hogy idővel klasszikusként hivatkozunk majd rá.
Jennifer Kent rendező kiváló érzékkel nyúlt témájához, és egy valódi (pozitív értelemben vett) női horrort készített, melyben az anyaság sötét oldala tematizálódik. Amelia (Essie Davis – Leány gyöngy fülbevalóval, Miss Fisher rejtélyes esetei) egyedül neveli fiát, Samuelt (Noah Wiseman). Közös életükre a múlt sötét árnyéka vetül: a szeretett férj és apa ugyanis éppen akkor lett halálos baleset áldozata, amikor kórházba vitte feleségét első gyermekük születésekor. A tragédia és a gyász még évek múltán is beárnyékolja az anya és a fiú életét, az általános borús hangulaton pedig az sem segít, hogy idővel egy másik, egyre kézzelfoghatóbb sötét árnyék is beköltözik otthonukba. A súlyos viselkedési problémákkal küzdő Samuel folyton retteg a szobájában ólálkodó szörnyetegektől; mígnem egy nap talál egy Mr. Babadook című, igencsak durva gyerekkönyvet. Állapota innentől kezdve látványos romlásnak indul, végül még az iskolából is kitiltják. Ahogy anya és fia egyre jobban elszigetelődik a külvilágtól, Amelia sejteni kezdi, hogy talán mégsem csak kisfia szorongásáról van szó, és tényleg nincsenek egyedül a házukban…
A The Babadook hiába építkezik ismert elemekből, mégis a zsigerekig hatol. Az elsőfilmes Jennifer Kent pontosan tudja, hogy az igazi horror nem ajtók mögül előugró szörnyekkel és váratlan vonósfutamokkal kelt rémületet bennünk, hanem a tudatalattinkban lappangó rémeket csalja elő, és teszi megfoghatóvá. Kent fokozatosan vezet be minket fullasztó világába, a feszültség észrevétlenül emelkedik, a normalitás határai pedig lassanként elmosódnak. A rendezőnő – a néző szerencséjére – pontosan ismeri és érti választott műfaja működési mechanizmusát. Látványelemei sohasem öncélúak, a hátborzongató események mögött pedig olyan, mindenki számára ismerős érzelmek húzódnak meg, mint a bűntudat, a félelem vagy a magány. A műfaji tudatosság, valamint a feszültség, látvány és dráma pontos adagolása teszi a The Babadookot valóban figyelemreméltó kortárs horror-remekké.
Érdekesség, hogy az Insight Editions 2015-ben 6200 példányban elkészíttette és piacra dobta a filmben szereplő, meglehetősen vérfagyasztó (és vérszomjas) „Mister Babadook” mesekönyvet a film illusztrátorának, Alexander Juhasznak a közreműködésével. Mára valamennyi példány elkelt. További érdekesség a filmmel kapcsolatban, hogy a rendező határozottan kijelentette: bármennyit is kínáljanak neki érte, nem lesz folytatás, ugyanis „ez nem az a fajta film” – nyilatkozta. És hogy milyen fajta film ez valójában? Azt ajánljuk, hogy akinek a leírás kicsit is felkeltette az érdeklődését, látogasson el a moziba, hogy saját maga dönthesse el. Ez az egyetlen alkalom, hiszen folytatás – mint tudjuk – nem lesz. A hatás ellenben életre szóló…