| | | |

Julian Fellowes új mesterműve: Az aranykor!

Az HBO MAX „The Gilded Age” (Az aranykor) című sorozata lenyűgöző betekintést nyújt az 1880-as évek New Yorkjának társadalmi és gazdasági átalakulásaiba, miközben lenyűgöző látványvilággal és mély karakterábrázolással ragadja meg a nézőket.

Ahol a pompa a hatalommal ütközik

A Downton Abbey Oscar-díjas alkotója, Julian Fellowes ezúttal az óceán túloldalára, a 19. századi New York csillogó és kegyetlen világába kalauzol minket. A „The Gilded Age” (Az aranykor) című HBO-sorozat társadalmi dráma, amely lenyűgöző részletességgel mutatja be az amerikai felső tízezer életét és az új gazdasági elit térnyerését.

Régi pénz vs. új vagyon – A társadalmi ranglétra újratöltve

Az 1880-as évek Amerikája a gazdasági robbanás és a társadalmi újrarendeződés időszaka volt. A sorozat fókuszában a patinás, „régi” pénzzel rendelkező családok és az ambiciózus, -„újgazdag”- iparmágnások közti feszültség áll. Ezzel párhuzamosan a néző megismeri a hagyományos értékekhez ragaszkodó társasági elit és a modernizálódó Amerika konfliktusát – nem fekete-fehér módon, hanem Fellowesre jellemző, árnyalt karakterábrázolással.

A Downton Abbey amerikai változata

Bár sokan a Downton Abbey amerikai testvérsorozataként emlegetik, a „The Gilded Age” önálló hangon szólal meg. A stílus, a hangulat és a karakterközpontúság kétségkívül ismerős lehet a Fellowes-rajongóknak, de az amerikai társadalom eltérő dinamikája új ízt ad a szériának. Itt a rangot nem nemesi címek, hanem pénz, innováció és vasúti részvények adják.

Korhűség és látványorgia

A kosztümök, enteriőrök és korabeli bálok pompája olyan precízen van kidolgozva, hogy múzeumba illene. Az HBO nem spórolt a részletekkel: minden jelenet hűen tükrözi az „aranykor” ragyogását – és néha romlottságát. A vizuális világ a történetmesélés szerves része, nem csupán díszlet.

Mesteri színészi játék: Carrie Coon és Christine Baranski párharca

A szereplőgárda egytől egyig kiemelkedő, de külön dicséret illeti Christine Baranski (az arisztokrata Agnes) és Carrie Coon (a vasútmágnás felesége, Bertha) alakítását. Kettejük összecsapásai olyanok, mint egy sakkjátszma csipkébe burkolva – finomak mégis könyörtelenek.

Valós történelem, fiktív történetszállal – az aranykor sötétebb oldala

A „Gilded Age” több mint díszlet: Mark Twain gúnyos kifejezése mögött valódi társadalmi kérdések húzódnak. A sorozat hitelesen tárja elénk az időszak faji megkülönböztetését, a nők helyzetét, a munkásosztály nehézségeit, és azt, ahogy a pénz és a társadalmi státusz újradefiniálta Amerikát.

Míg sok kosztümös dráma a romantikára és az intrikákra fókuszál, a „The Gilded Age” intelligens társadalmi tablóként is működik. Fellowes képes úgy bemutatni az elit világát, hogy közben a háttérben zajló strukturális változások is hangsúlyt kapnak – így a sorozat dráma és történelem tökéletes egyensúlya.

Egy új klasszikus születése?

Az aranykor egyszerre idézi meg a „Downton Abbey” atmoszféráját, és nyit új távlatokat az amerikai társadalmi drámák világába. Ha szereted a lenyűgöző látványt, a történelmi hűséget és a karakterközpontú történetmesélést, akkor ez a három évadot megélt sorozat neked való. Julian Fellowes újra megcsinálta – de most amerikai stílusban.