A Facebook árnyoldala

Magyar cím: 
Manipulátorok

A The New York Times két népszerű újságírója a színfalak mögé kalauzolja a kíváncsi olvasót, hogy képet adjon arról, hogyan lett az egyik meghatározó szereplője világunknak a Facebook. Az IT-szakemberek felsőbb utasításra kereskednek a személyes adatainkkal és történjen bármi az a legfontosabb, hogy a kapcsolati háló tovább gyarapodjon pénz nem számít alapon, hiszen ebből jön a még több bevétel. Igaz történet 368 oldalon!

Amíg a felhasználók és a politikusok az adatvédelem sérülékenységével és az egyre terjedő álhírekkel voltak elfoglalva, a Facebook a világ legpénzéhesebb adatbányász-gépezete lett, elképesztő extraprofitot termelt, és agresszív lobbitevékenységével vigyázott dominanciájára.
Sheera Frenkel és Cecilia Kang egyedülálló tényfeltáró írásukban lerántják a leplet a cégen belüli szerteágazó politikai játszmákról, feltérképezik a szövetségek és rivalizálások kapcsolatrendszerét, hogy mi, regisztráltak innentől kezdve másként tekintsünk a techóriásra.

Számos tanulmány, sőt könyv is megjelent arról, hogy a Facebook miként befolyásolta – többnyire helytelenül – a munkánkat, a politikát, egyéb eseményeket és a kommunikációt. A lényeg, hogy semmit sem tettek a közelgő digitális apokalipszis ellenőrzésére. Nyilvánvaló, hogy bizonyos körökben törvényi szabályozások születnek, nevezetesen az európai adatvédelmi szabályozás, valamint a tartalommegosztási szabályok például Ausztráliában, de az tény, hogy a Facebook továbbra is hatalmas befolyást gyakorol az élet szinte minden területén, kikerülve a politikát.

A kötet bizonyos értelemben csak a nyilvánvalót mondja ki a Facebookról, de ez hangosabb megerősítés, mint a korábbi beszámolók, köszönhetően annak a rengeteg interjúnak, amelyet Frenkel és Kang készített a platformóriás családjával és rokonaival. De ha „véleményt” keres, akkor a szerzők csalódást okoznak: a történetek stílusos bemutatására irányuló törekvésük során az írók inkább az eseményekre koncentráltak, és nem a lényegre. Ezt leszámítva a fejezetek jól felépítettek és szerkesztettek.

Mi lehet ezek után a Facebook útja? Vagy ami még fontosabb, milyen út áll előtte a több milliárd ember előtt, akik ragaszkodnak a Facebookhoz és termékeihez, például a WhatsApphoz és az Instagramhoz? Hagyják, hogy az algoritmusok manipulálják személyes adataikat, és pénzt „verjenek” ki belőlük? Ha egyáltalán kifogást akarnak emelni, vajon a politika alkalmas-e arra, hogy támogassa őket?

Egy biztos, hogy mindenkinek alaposan oda kell figyelni szó szerint az apró részletekre, nehogy később már Zuckerberg és csapata irányítson. A szakértők azt javasolják, hogy egyre kevesebb információt adjunk ki magunkról, tehát ha nem szükséges ne posztoljunk mindent, mert később felhasználhatják a bevételszerzés érdekében.

Értékelés: Nincs Átlag: 4 (1 szavazat)