Új magyar musical született: Sándor Mátyás
Ősbemutatót a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban. Musical készült a Sándor Mátyás című Verne-regényből. Mikó Csaba írta a szövegkönyvet, Závada Péter a dalszövegeket, a zenét Szemenyei János szerezte. Rendező: Léner András. Koreográfus: Vári Bertalan. A Sándor Mátyás bemutatójával a dunaújvárosi színház megnyitja A Város Évadát, amellyel a 70 éves Dunaújvárost is köszöntik.
Irodalmi és egyben történelmi érdekesség, hogy Jules Verne francia író egy magyar nemes sorsáról írt könyvvel lepte meg olvasóit 1885-ben. Sándor Mátyás személyét ugyan kitalálta, ám a magyarok 1848-1849-es forradalmát és szabadságharcát – amelyhez kapcsolódik a történet – Európában sokan kísérték figyelemmel, rokonszenvvel. A történetből mintegy száz évvel később, 1979-ben nagy sikerű televíziós sorozat is készült. Most pedig a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház musicalformájában tárja a közönség el az erdélyi gróf kalandos életét, s mutatja meg a testvériség és szabadság eszméjének fontosságát.
A musical zenéjét Szemenyei János komponálta, aki azt mondja, azért is örült a felkérésnek, mert bár Verne-rajongónak tartja magát, Sándor gróf történetét korábban nem olvasta. Éppen ezért nagy várakozással vetette bele magát a regénybe, és rájött: a történet a szereplők kidolgozottsága, a szabadságszerető hősök karakterei és az ellenük dolgozó bűnözők kegyetlenségei miatt alkalmas arra, hogy zenei környezetben is megmutassa magát.
Az alkotók hamar megállapodtak abban: mivel a történet eleve historikus, a zenei betéteknek, a daloknak nem kell egy már letűnt, archaizáló korszak visszhangjává válniuk, sőt ellenpontként magukban hordozhatják a jelen zenei stílusait, hangulati motívumait. Vagyis Szemenyei János mai zenét írt a történethez. A darab egyik legfőbb intrikus szereplője, Sárkány zenei karakterében például a funky keveredik az R’n’B és a jazz műfajával.
Fotó: Ónodi Zoltán