Monte Cristo grófja – avagy megoldás-e a bosszú?
A Monte Cristo grófja című musical első bemutatójára 2011-ben került sor a Békéscsabai Jókai Színházban, Szomor György zenéjével, dalszövegeivel és rendezésében, Pozsgai Zsolt színpadi adaptációjában. A Budapesti Operettszínház produkcióját Vincze Balázs állította színpadra, aki már korábban is sikert aratott a La Mancha lovagja és a Jekyll és Hyde musicalek rendezésével. A hármas címszerepben Szomor György, Homonnay Zsolt és Dolhai Attila remekel estéről-estére.
A jól ismert dalok (mint például a Fordult a kocka, Még egy perc, Róma) mellett Szomor György több új szerzeménye is helyet kap a műben, és Szomor maga is egyik címszereplőként lép színpadra a már említett hármas szereposztásban.
Egy világhírű történet
A Monte Cristo grófja története az emberi lélek mélységeibe kalauzol bennünket, feltárva a bosszú, a megbocsátás, és a szabadság közötti összetett viszonyt. Edmond Dantès sorsának alakulása azt mutatja be, hogy a bosszúvágy hogyan formálhatja át egy ember életét, és milyen hatással van ez az őt körülvevő világra. A történet tanulságos, mert arra ösztönöz, hogy megkérdőjelezzük, vajon érdemes-e az életünket a bosszú köré építeni, vagy inkább a megbocsátás és az újrakezdés erejét kellene választanunk.
A világhírű musical a regény ezen mélyebb rétegeit kelti életre, szívbemarkoló dallamokkal és lenyűgöző színpadi megoldásokkal. A mű központi üzenete, hogy bár a szenvedés és az árulás megrendíthet, az igazi erő abban rejlik, hogyan dolgozzuk fel ezeket a tapasztalatokat. A musical arra emlékeztet, hogy a bosszú látszólagos diadala mögött gyakran üresség húzódik, és hogy a valódi szabadságot csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk túllépni a múlt fájdalmain, és az élet napos oldalára tekinteni.
A rendező célja, hogy a realista történetet kissé szürreálisabb irányba vigye, ami szerinte több színházi megoldást kínál és elmélyültebb gondolkodásra késztet. Vincze Balázs azt is kiemelte, hogy számára a bosszú kérdése különösen fontos az előadásban, mivel ez az, ami Monte Cristo jellemét meghatározza, a szerelem és a szabadságvágy mellett. Az előadás arra keresi a választ, hogy vajon meddig tudjuk a bosszúvágyat, ami az egónkból fakad, morális keretek között tartani.
A musical hűen követi Dumas művét, mégis friss, modern hangszerelésével és látványos koreográfiájával új rétegeket tár fel a bosszú és megbocsátás mélységeiről. Térjünk be az Operettszínházba és tekintsük meg ezt a régi-új előadást!
Fotó: Juhász Éva